29 ژانویه 2023- خلاصه: مطالعه ی اخیراً منتشر شده در مجله Medicine نشان داد که در بیماران مبتلا به بیماری کبد چرب غیرالکلی (NAFLD)، پروبیوتیک درمانی اثر تنظیم کننده ی خوبی بر استئاتوز، عملکرد کبد، سطح قند خون، چربی خون و سطح انسولین دارد.

این یافته‌ها امکان‌ استفاده از پروبیوتیک‌ها را برای درمان NAFLD نشان می‌دهد. چندین سویه از بیفیدوباکتریوم و لاکتوباسیلوس می توانند با باکتری های بیماری زا رقابت کرده و جایگزین آنها شوند. بنابراین، پروبیوتیک ها ممکن است ترکیب میکروبی و اکولوژی روده را بهبود بخشند، با باکتری های بیماری زا رقابت کنند و جایگزین آن ها شده و از رشد بیش از حد باکتری های روده کوچک جلوگیری کنند.

بیماری کبد چرب غیر الکلی، یک بیماری شایع کبدی مزمن است که در اثر رسوب چربی ناشی از دارو یا به دلایلی غیر از مصرف الکل در کبد و استئاتوز کبدی ایجاد می شود. در مرحله ی اولیه، هیچ علامت آشکاری از این بیماری وجود ندارد. در غیاب مداخله ی به موقع، این بیماری می تواند به فیبروز کبدی غیر الکلی، استئاتوهپاتیت غیر الکلی و حتی سرطان کبد و سیروز کبدی در مراحل بعدی پیشرفت کند.

نویسندگان خاطرنشان کردند که با افزایش بروز NAFLD، یافتن روش‌های درمانی برای کاهش پیشرفت و وقوع NAFLD بسیار مهم است. با توجه به اینکه فلور روده ارتباط نزدیکی با پاتوژنز NAFLD دارد، دکتر سوفانگ ژو و همکارانش از چین با هدف ارزیابی سیستماتیک ایمنی و اثربخشی پروبیوتیک ها در درمان NAFLD، متاآنالیزی را بر روی کارآزمایی های تصادفی کنترل شده (RCTs)انجام دادند.

برای این منظور، آنهاRCT های منتشر شده را با کلمات کلیدی داروهای مرتبط با پروبیوتیک برای درمان بیماری کبد چرب غیر الکلی، جستجو کردند. در مجموع 21 کارآزمایی بالینی تصادفی شامل 1037 بیمار مبتلا به NAFLD در این متاآنالیز وارد شدند. برای ارزیابی کیفیت مقالات گنجانده شده از جدول ارزیابیJADAD استفاده شد. برای فراتحلیل از نرم افزار RevMan5.4 استفاده شد.

این مطالعه به یافته های زیر منجر شد:

·        عملکرد کبد، سطح چربی خون، سطح قندخون و سطح انسولین پس از مداخله پروبیوتیک به طور قابل توجهی کاهش یافت که باعث بهبود استئاتوز کبدی شد. با این حال، BMI، فاکتورهای التهابی یا مقاومت به انسولین(بر اساس ارزیابی مدل هموستازHOMA-IR) به طور قابل توجهی بهبود نیافت.

·        تجزیه و تحلیل زیرگروهی نشان داد که GGT، ALT، TG  و قند خون در یک دوره ی 12 هفته ای درمان پروبیوتیکی یا بیش از 12 هفته، بهبود یافته است.

محققان نوشتند: ما متوجه شدیم زمانی که دوره ی درمان با پروبیوتیک‌ها بیش از 12 هفته باشد، بهبود بیشتری در GGT، ALT، TG، قند خون رخ می دهد و زمانی که درمان کمتر از 12 هفته باشد برای کاهش BMI موثرتر است. این یافته یک پایه علمی برای استفاده از پروبیوتیک ها به عنوان یک مداخله طولانی مدت در درمان  NALFD فراهم می کند.

آنها تاکید کردند که به مطالعات بالینی بیشتر با طراحی آینده‌نگر که شامل مدل‌های پیش بالینی برای شناسایی تعاملات میکروارگانیسم های بیماری‌زا و میزبان در توسعه و پاتوژنز NAFLD باشد، نیاز است.

منبع:

https://medicaldialogues.in/gastroenterology/news/probiotics-intervention-for-long-term-helpful-for-treating-nonalcoholic-fatty-liver-disease-meta-analysis-106286